۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲

امام خمینی و امام خامنه‌ای امام ماست /داعش جزوی از رژیم صهیونیستی است

ما امام خمینی را امام میدانیم. چون مذهب زیدی کسانی را امام می‌داند که از نسل امام علی باشند و قیام بالسیف کند و حکومت تشکیل دهد. مثل امام خمینی و خامنه‌ای

شهید دکتر مرتضی المحطوریامت اسلامی- شهید دکتر سید مرتضی المحطوری از بزرگان و مراجع دینی یمن در آخرین سفر خود به ایران مصاحبه‌ای را با یکی از نشریات داخلی به نام حریم امام انجام داد. این مصاحبه که کمتر شنیده شده است برای اولین بار توسط پایگاه اطلاع‌رسانی امت اسلامی بر روی فضای مجازی قرار می‌گیرد. این شهید بزرگوار در حمله اخیر گروهک تروریستی داعش در یمن به شهادت رسید. دکتر مرتضی المحطوری از اعضای برجسته مجمع تقریب مذاهب اسلامی و از علمای به نام وحدت اسلامی در جهان اسلام است. در ذیل متن این مصاحبه را تقدیم خوانندگان می‌نماییم.

خودتان را معرفی کنید! مقداری پیرامون شخصیت و فعالیت‌هایتان در یمن بگویید!

من دکتر سید مرتضی محطوری، سید حسنی هستم. آن‌طور که می‌گویند جز علمای یمن هستم. رئیس موسسه بدر در صنعا، ( یمن هستم که یک موسسه تربیت مذهب شیعه زیدی در یمن است. خیلی از بچه‌ای حوثی‌ها و انصار الله شاگردهای من هستند. من از مفتی‌ها و مراجع یمنی هستم.

چطور با حضرت امام خمینی ره آشنا شدید؟ نظرتان درباره شخصیت حضرت امام چیست؟

امام انگار از جمع یاران علی بن ابی‌طالب آمده، از چهارده پانزده قرن عبور کرده و به نیابت از اهل‌بیت یک دولت قوی بنا گذاشته. ایشان بسیار آدم خوب و بخشنده‌ای بودند. زهد و علم و شجاعت امام خمینی نشان‌دهنده سیره عملی امام علی است.

از تأثیرات انقلاب اسلامی و امام خمینی در یمن و جهان اسلام بفرمایید!

انقلاب اسلامی یک انقلاب عالمی و وسیع و جهانی بوده. هیچ مانند و شبیهی ندارد و کلاً وضع جهان را به هم زده. یمن هم تحت این تأثیر قرارگرفته. اصلاً ما به انقلاب امام خمینی احساس آرامش می‌کردیم. چون مذهب ما می‌گوید قیام بالسیف کنید و حکومت تشکیل دهید. مذهب ما این حرف را می‌زند. ما امام خمینی را امام میدانیم. چون مذهب زیدی کسانی را امام می‌داند که از نسل امام علی باشند و قیام بالسیف کند و حکومت تشکیل دهد. مثل امام خمینی و خامنه‌ای . همچنین مثل امام‌زاده‌هایی که در شمال ایران دفن هستند و همه از مذهب ما بودند. مثل حسن بن زید و ناصر اطروش. در شمال ایران حداقل هفت هشت امام‌زاده زیدی مدفون است که در ایران حکومت تشکیل داده بودند. کلاً حسین بن زید، شهید فخ، نفس زکیه، رضیه و ناصر اطروش از جمله امامانی بودند که حکومت تشکیل دادند. به نظر ما امام خمینی به تبعیت و الهام گرفته از آن‌ها در ایران دولت تشکیل داده. به این دلیل انقلاب امام خمینی را انقلاب اهل‌بیت میدانیم. از نظر ما هر کس از نسل اهل‌بیت و پنج‌تن آل عبا در هرزمانی قیام بالسیف کند و حکومت تشکیل دهد امام است. یعنی نشستن در خانه و خلاصه شدن در مفاتیح و قرآن را قبول نداریم. امام کسی است که حکومت بنا کند. چون امام خمینی این کار را کرده و او را امام می‌دانیم.

با توجه به این‌که حضرت‌عالی عضو مجمع تقریب مذاهب هستید وحدت اسلامی را در همگرایی مسلمین و توفیق در جهان اسلام چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چه کار کنیم که وحدت به وجود بیاید؟

الآن انقلاب یمن یک‌پایه و بیس اولیه برای گشایش وحدت است. برای این‌که پیروزی بر وهابیت است و یک پیروزی اولیه برای ما است. چون شیعه که در یمن مبارزه می‌کند مقابل یهود و وهابی و القاعده است. پیروزی شیعه در آنجا یعنی اتحاد بین شیعه و مسلمین. وهابی الآن دارند وحدت شیعه و مسلمین را از بین می‌برند. اصلاً امام خمینی نظرش بر وحدت ملل اسلامی بوده. ولیکن وهابی‌ها دنبال جدایی و گروه گروه کردن و انشقاق مسلمین هستند. با این انقلاب یمن یک برگ برده دست ما است. آن‌ها را شکست دادیم.

نظر شما درباره نقش مخرب جریانات افراطی مثل داعش و وهابیان در جهان اسلام چیست؟

آن‌ها اصلاً جز رژیم صهیونیستی هستند. صلیبی و آمریکایی‌اند. آن‌ها دنبال قرار دادن سیاست یهود بین مسلمان‌ها هستند. به مسلمان‌ها می‌گویند اصلاً یهودی‌ها را نکشید. دنبال کشتن و برچیده شدن رژیم صهیونیستی نباشید بلکه ایران را بکشید. الآن دارند در یمن ما را می‌کشند و در لبنان حزب‌الله را می‌زنند. حزب‌الله بر علیه رژیم صهیونیستی است. داعش عین وهابیت است. به جای این‌که دنبال وحدت باشد و همه علیه آمریکا و اسرائیل بسیج شویم، این‌ها به نیابت از آمریکا و اسرائیل ماها را می‌زنند. مردم را تکه‌تکه و قطعه‌قطعه کردند و با دشمن اسرائیلی رفیق شدند. به اینجا رسیدند که با اسرائیل رفیق شدند. در این بین با ایران و مذهب زیدی ما و حزب‌الله لبنان، دشمن شدند. فکرشان عوض‌شده. اصلاً داعش گروهی از وهابی است. متأسفانه شاخه اخوان المسلمین در یمن و وهابی و داعش هم یکی‌اند. داعش و القاعده شاخه نظامی وهابیت هستند. چون وهابیت فکری و فرهنگی است. به هر حال همه‌شان دنبال حکومت بر مسلمین‌اند و اصلاً از دین ظواهرش را گرفته و دروغ‌گویند.

عقاید اصلی فرقه زیدیه چیست؟
مذهب زیدی دو خصیصه اصلی دارد. یکی محبت به اهل‌بیت پیامبر به نحو عمومی است. اهل‌بیت مانند اصطلاح خاص مذهب دوازده‌امامی نیست که محصور به چند نفر است. دو قیام کردن در مقابل ظالمین است. خصیصه سوم اعتقاد به امامت است که در نسل امام حسن و امام حسین جریان دارد. امام که از همین نسل است باید شرایط امامت را داشته باشد. یعنی اهل علم باشد. در مذهب زیدی چهارده شرط برای امام ذکر شده. مهم‌ترینش این‌که عالم، اهل تقوا، سخی و شجاع باشد. نسخه‌ای از امام خمینی. به نظر من فکر امام خمینی و ولایت‌فقیه به گسترش حضور دیگران کمک می‌کند.

فقط از ذریه حضرت زهرا باید باشد. از سایر فرزندان حضرت علی چطور؟

نه

تفاوت فقه زیدیه با فقه شیعه در چیست؟ گرایش زیدیه بیشتر به فقه اهل سنت است یا تشیع؟
باب اجتهاد در فقه مذهب زیدی باز است. محصور در اشخاص معین نیست. مذهب زیدی مانند مذهب دوازده‌امامی نیست که محصورند و فقط از ائمه معصومین احادیثشان را می‌گیرد. می‌تواند از هرجا که به آن اطمینان دارند، احکام را بگیرند. ولی بر اساس ادله کتاب، سنت، اجماع و قیاس می‌توانند اجتهاد کنند و به نتیجه فقهی برسند به شرط این‌که با عقل و قرآن مخالف نباشد. در مدت اخیر درباره یک کتاب میراث تحقیق می‌کردم. مسئله فقه اصلاً اختلاف زیادی بین فرق مسلمین وجود ندارد. اختلاف مسائل فقهی خیلی مهم نیست. یعنی این‌که اختلافات مذهبی باعث اختلافات مسلمان می‌شود، صحیح نیست. به هر حال در مذهب زیدی باب اجتهاد باز است و مجتهدین می‌توانند اجتهاد کند. احکام محصور به ائمه زیدیه نیست.

مذهب دوازده‌امامی حدیث و ادله و فتوا را از ائمه معصومین می‌گیرد. مخصوصاً از امام صادق. اما مذهب زیدی در این زمینه محصور نیست. هم از امام صادق احادیث را می‌گیرد و هم مثلاً از ابی داوود. در من یک کتاب در تعریف مذهب زیدی نوشته. ایشان آنجا مذهب زیدی را در تفسیر و اصول و احادیث معرفی می‌کنید.

شما هنگام نمازخواندن دستانتان را روی هم می‌گذارید؟

نه دست ما باز است. همچنین آمین نمی‌گوییم. حی علی خیر العمل می‌گوییم. نسبت به اهل‌بیت محبت داریم. امام علی را معصوم و منصوص می‌دانیم. امام حسن و امام حسین را هم اهل الکساء می‌گوییم. ائمه دوازده‌امامی را تقدس می‌کنیم. یعنی امام ما هم هستند.

در اذان اشهد ان علیا ولی‌الله هم میگویید؟

نه. علی ولی‌الله می‌گوییم اما در اذان نه.حتی در مذهب وازده امامی واجب نیست. مستحب و احتیاط است.

طلبه شما عمدتاً چه درس‌های و تا چه سطحی می‌خوانند؟ تحصیل آن‌ها چه مراحلی دارد؟ چند سال باید در حوزه تحصیل کنند تا مفتی و مجتهد شوند؟

اول زیر نظر استاد قرآن روان‌خوانی قرآن را یاد می‌گیرد. بعد در نحو کتاب متممه الجرومیه، شرح ابن عقیل و مغنی اللبیب و در صرف کتاب شافیه بن حاج را می‌خوانند. در تفسیر هم کتاب کشاف زمخشری یا کتاب‌های دیگر را می‌خوانند. چون از این نظر مذهب زیدیه باز است. در اصول دین، ما قائل به دیدن خدا و خروج از دوزخ نیستیم. یعنی اگر کسی به جهنم رفت تا آخر در جهنم است. خروجی وجود نداد. افراد در همین دنیا مخیر هستند. کسی مجبور به کاری نیست. پس اگر کسی گناه کند خودش گناه کرده و خدا دخالتی در آن نداد. همچنین صحابه پیامبر عادل هستند. مگر آن‌هایی که رفض کردند و در راه پیامبر نرفتند. مانند معاویه و عمرو بن عاص. ما قائلیم که خلفا خیلی اشتباه کردند. ما قائل به امامت آن‌ها نیستیم. آن‌ها کارشان باخداست. حضرت امام علی مقدم بودند.

جارودیه یک مدرسه دارد تولی و تبری دارند. مانند مذهب دوازده‌امامی. در آنجا هم ظالمین را لعن می‌کنید. اهل‌بیت مقدم بودند. امام خمینی هم فرمودند که به مقدسات دیگران توهین نکنید. امام خامنه‌ای هم همچنین.

حتی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای گفتند توهین به صحابه و همسران پیامبر جایز نیست و منع کردند. اتفاقاً وقتی به مبانی فقهی حضرت امام در مکاسب، طهارت و دیگر کتاب‌های ایشان نگاه کنیم و می‌بینیم ایشان معتقد به فقه مداراتی است. این به همان مسئله مدارا با سایر مذاهب برمی‌گردد. مثلاً در قضیه حج توصیه می‌کنند در نماز اهل سنت شرکت کنند و لازم هم نیست مهر بگذارید. یا همین عدم توهین به دیگران و اتفاقاً قبول زیدیه است. حتی امام در جلد سه کتاب طهارت می‌گوید حتی ذبیحه تسنن و زیدیه برای ما دوازده‌امامی ها اشکال ندارد. امام خمینی فقط غلات و خوارج را قبول ندارند و این دو را جدا می‌کند.

این نظر اسلام است. خود اسلام اگر این‌طور نباشد اسلام چیزی نیست به هر حال بین وهابیت و شوافع و حنابل فرق است. درست است که همه در اصول یکسان‌اند ولی وهابیت تخریب می‌کنید.

آیا در یمن هم شیعیان اثنی عشری هستند؟ ارتباط شما با هم چطور است؟

مثلاً همین دوست من که در اینجا حضور دارد اهل یمن و شیعه دوازده‌امامی است. علاقه خوبی بین مردم و ایشان است. البته بهتر است که مذهب زیدی در یمن بماند.

چرا؟

چون مذهب زیدیه حدود هزار و دویست سال در یمن بوده. ولی اگر کسی اهل علم است بحث کرده و به مذهب دوازده‌امامی مشرف شده ما اشکالی به او نداریم. چون عالم است. اما اگر کسی سفیه است و اصلاً درس نخوانده و نمی‌داند مذهب دوازده امام چیست مورد قبول نیست. بعضی‌ها می‌خواهند آتش فتنه را میان مسلمانان روشن کنند.

اعتقاد شما در مورد موعود به ویژه امام زمان چیست؟ ما در روایتمان داریم که بیشترین یاران حضرت یمنی هستند.

اگر ما در یمن هستیم مقدمات برای ظهور امام مهدی را فراهم می‌کنیم. در یمن اهل‌بیت و توحید و صفات خدا را قبول دارند. این‌ها جریان دارد تا عقاید باطل مثل وهابیت را کنار بزنند. چیزی که ما می‌خواهیم در یمن باشد الآن در ایران هست. یعنی شما در ایران در یک نمونه کوچک از دولت امام مهدی زندگی می‌کنید. مخصوصاً از لحاظ عقاید اهل‌بیت و باور به خدا و عدالت در میان مردم . این همان ویژگی پر کردند زمین با عدالت و قسط است که در احادیث آمده حضرت امام مهدی در جایی که ظلم بوده چنین می‌کند. این حالت اکنون به شکل کوچک در ایران هست. همچنین در یمن هم دولتی مانند ایران در جریان است. این‌ها دو نمونه است از فراهم کردن مقدمات برای گسترش عدالت در زمینه به‌وسیله دولت امام مهدی. شایسته نیست که مثلاً بگوییم این تکلیف حضرت امام است و کاری نکنیم. ما هم کاری می‌کنیم مانند امام خمینی که زمینه را مهیا کرده . این‌طور وقتی که امام مهدی آمدند به ایشان می‌گوییم خوش آمدید. ما یاران شما هستیم.

اتفاقاً حتی شیعه ایران و قم هم اشعری‌ها اصالتاً یمنی بودند که آمدند قم و شیعه شدند. حتی شیعه‌های لبنان هم یمنی بودند و رفتند آنجا و دیگران را شیعه کردند. یعنی کل شیعه در جهان به نوعی به یمن برمی‌گردد.

در لبنان و شمال ایران هم ائمه زیدیه مانند ناصر اطروش دفن هستند.

وضعیت امروز زیدیه را در دنیا و یمن چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الحمدالله حالا دارند برمی‌گردد به حیات و زندگی یعنی در حال ساختن و آماده کردن خودش است.

الآن رفت‌وآمد ایرانی‌ها به یمن چطور است؟

این مسئله به صلاح نیست . مشکلی نیست که تشریف بیاورید ولی از لحاظ امنیت یک‌ذره مشکلاتی وجود دارد. همچنین خیلی سخت ویزا می‌دهند.

سادات علوی قیام‌های زیادی کردند. وجه امتیاز قیام زید با سایر قیام‌های علویان در چیست؟ چه چیزی قیام او را از دیگر قیام‌ها بالاتر قرار می‌دهد؟

بعد از شهادت امام حسین در کربلا همه امت و علوی‌ها از حکام بنی‌امیه ترسیدند. چون آن قضیه فاجعه خیلی بزرگ بود. هیچ‌کس نمی‌توانست قیام کند. اصلاً مردم می‌ترسیدند. حضرت امام زید اولین انقلاب را انجام داد. او اولین کسی است که در مقابل ظلم حکام قیام کرده. بعد از این‌که ایشان قیام کرد مردم توانستند قیام کنند. لذا همه انقلاب‌ها ریشه در انقلاب زید دارد. اگر زید قیام نمی‌کرد این انقلاب‌ها شکل نمی‌گرفت و اگر شکل نمی‌گرفت حکومت بنی‌امیه باقی می‌ماند. لذا حضرت امام زید باب جهاد را باز کرد.

یا امامت از نظر شما تمام‌شدنی است ؟ الآن امامتان کیست؟

ما قائل به قیام کردن هستیم. قائل به امامتی مانند امام خمینی هستیم. نمی‌شود که بخوابیم و بگوییم منتظریم تا حضرت بیاید.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*